Sinds 1968

Geschiedenis

Op 11 april 1968 kwamen dhr. J. Jongerden en enkele gemeenteleden van de Nederlandse Hervormde kerk bij elkaar om te zingen. Deze 36 mannen zorgden voor het ontstaan van het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden / Grafhorst. De eerste zeven jaren van het koor kwamen zij bijeen onder de leiding van dirigent H. Heldoorn. Na hem nam C. Schulting het dirigeerstokje over. Op zijn beurt gaf hij het stokje door aan J. Plender.

Hij mocht het koor bijna 18 jaar lang dirigeren. Sinds 1 oktober 1998 heeft dhr F. Veldkamp het stokje overgenomen en zingt het koor nu onder zijn bekwame leiding.
Het koor is door de jaren heen aardig gegroeid.

Ook veel jongeren hebben het mannenkoor weten te vinden.
Het koor telt nu +/- 110 zangers.

Het Hervormd Mannenkoor IJsselmuiden / Grafhorst is een streekmannenkoor; vanuit IJsselmuiden, Grafhorst, Kampen en van wijde omstreken komen de mannen bijeen om hun hobby te beoefenen. Iedere dinsdagavond komen ruim honderd enthousiaste zangers van verschillende kerkelijke richtingen in de Zaaier bij elkaar om met elkaar de liederen in te studeren.

Naast het repertoire wordt er ook aandacht geschonken aan de verschillende zangtechnieken en ademhalingstechnieken om een zo goed mogelijk zangresultaat neer te zetten. Het repertoire bestaat uit het geestelijke en het vaderlandse lied.

Onder de leden heerst een sfeer van vriendschap en verbondenheid. Door regelmatig met het koor in het buitenland te zijn om op te treden, maakte men de opmerking het is één grote familie. De koorklank wordt gekenmerkt een lichte tembre en warme bas klank. Naast de verschillende concerten hebben wij, als koor, een zevental cd’s uitgebracht.

Het koor beschikt over een eigen podium waar 115 zangers op kunnen staan en zitten. Het geheel wordt door vier lampen in de spotlights gezet. Het podium staat opgeslagen op een aanhanger en wordt door een team op- of afgebouwd. Als de ruimte zich ervoor leent wordt het podium opgezet.